About.com

About.com
Click at this pic to get info about mountainbiking

Monday, December 7, 2009

Mountain bike : Cari angin part 1




Today i just started cycling! just repair my old bicycle "LeRun", change the tires and some other small thing! it cost me just RM50.

Semasa berada di kedai basikal tu, saya nampak pelbagai jenis basikal yang dijual!
ade yang mahal ande yang murah, pelbagai jenis bahan asas setiap bahagian basikal.

Pelbagai jenis juga basikal rupanya! selama ini saya hanya tahu ade tiga jenis basikal sahaja dalam kitap hidop saya iaitu BMX, Racing bike& basikal riadah biasa!

Selapas membuat kajain sedikit tentang basikal mountain bike rupa-rupanya ade lagi ketogori untuk mountain bike iaitu downhill, offroad & onroad! (itu baru kaji sedikit tentang mountain bike, banyak lagi tentang activity basikal-basikal dalam dan luar negara)

Untuk saya yang baru sahaja menceburi diri dalam bidang mountain bike ini banyak lagi perlu belajar! terima kasih kepada kawan-kawan kayuh saya yang mengajak saya join dieorang! dapat juga saya pengetahuan tentang mountain bike dah disamping itu baik untuk kesihatan dah juga activiti riadah yang berfaedah!

Basikal yang saya gunakan sekarg berjenama "LeRun" sudah agak lama kelurannya agak berat dalam lingkungan "20kg" mempunyai 5gear "basikal besi"! tetapi untuk beginner macam saya agak baguslah! kate orang-orang lame bagus untuk cari angin (stamina)! nanti dah kuat baru boleh beli basikal yang bagus!

Untuk pengetahuan, activiti berbasikal ini agak mahal! mengikut material yang digunakan pada bahagain basikal tersebut! bagi basikal riadah yang biasa dijual die kedai-kedai basikal dah pasaraya agak murah kerana material yang digunakan agak murah tetapi agak berat!

Bagi peminat-peminat activity berbasikal ade yang sangup berbelanja banyak semata-mata untuk membeli basikal yang bermutu dan jauh lebih ringan! ade yang sangup berbelanja sampai puluhan ribu ringgit! (sebagai contoh bahagian basikal itu diperbuat dari bahan aluminium)

bagi saya dengan cost Rm2k sudah cukup untuk memulakan kayuhan! target saya sekarang adalah basikal yang berjenama "Giant" so saya kene cari duit lah utuk beli hehe!
kepada sesiape yang hendak join saya boleh hubungi (kepada beginner sahaja)



Akan datang saya akan memaparkan lagi maklumat tentang mountain bike dah activity-activity yang dijalankan.

Tunggu....

No comments:

Post a Comment